Wandelen door Leiden met aandacht voor mensenrechten!

In 2021 is deze wandelroute gestart als mensenrechten-kunstroute. U wandelt u langs verschillende locaties, zoals het Academiegebouw en De Bakkerij, plekken in Leiden die zowel in het verleden en in de huidige tijd een symbool zijn van de betekenis van mensenrechten. U passeert woonhuizen waarvan bewoners ooit een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van onze rechten.

Speciaal voor deze wandeling zijn drie kunstwerken gemaakt, geïnspireerd op de locaties waar ze zijn geplaatst. In de tuin van de Oude UB aan het Rapenburg staat een kunstwerk van Emma van Noort. In De Bakkerij treft u een kunstwerk van Inge Reisberman aan en tenslotte ziet u bij het Kamerlingh Onnesgebouw een kunstwerk van Izaak Zwartjes. De werken staan er alleen in 2021. Daarna zijn ze op foto’s in de app te bekijken.

Op 18 juli 2021 is de route geopend door wethouder Fleur Spijker namens het College van B&W van Leiden, en Auke van der Wielen, regiocoördinator Amnesty International.

❗️ U kunt op aanvraag ook meedoen met deze wandeling met een ervaren gids, op de laatste zondag van de maand. Voor de rondleiding kunt u zich opgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Voor deze wandeling zijn 2 apps beschikbaar voor mobiele apparaten. Hieronder staat de aanklikbare link naar de download van de apps op de amnesty.nl website. Je kan ook de QR-code scannen met een mobiel apparaat.

Hier vind je de downloads voor de 2 beschikbare apps voor deze wandeling: voor de Rightswalk app of voor de IZI travel app:

Flyers met uitleg èn plattegrond liggen o.a. in de centrale bibliotheek:

BplusC, Nieuwstraat 4, Leiden.

Er is ook een filmpje gemaakt over het maken van deze route: https://vimeo.com/579471742

Veel plezier met wandelen!