Foto's (gedeeltelijk): Gerard van der Veer

Op woensdag 30 september 2008 ging in de Leidse Schouwburg het toneelstuk Oog om Oog met o.a. Linda van Dyck en Victor Löw in première. Het stuk gaat over een ter dood veroordeelde in een Amerikaanse gevangenis. Omdat de afschaffing van de doodstraf een van de belangrijke doelstellingen van Amnesty is, hebben de producenten van het stuk nauw met Amnesty samengewerkt.

Amnesty Leiden was aanwezig op de première. Vrijwilligers deelden tachtig flyers uit van Amnesty’s antidoodstraf-schrijfnetwerk. Deelnemers schrijven eens per maand vanuit huis een brief gericht aan autoriteiten, ten behoeve van een ter dood veroordeelde.

Verder was in een kraam informatie te halen over Amnesty’s antidoodstrafstandpunt en konden bezoekers een voorgedrukte brief ondertekenen ter ondersteuning van Troy Davis. Troy Davis wacht al al 18 jaar op executie. Amnesty International spant zich in om zijn zaak te heropenen, er is namelijk gerede twijfel aan zijn schuld. Dertig mensen ondertekenden de brief.

Als bekroning van de avond vol inzet waren de hoofdrolspelers Van Dyck en Löw na afloop bereid voor de Amnestyfotograaf te poseren.