Zaterdag 5 mei 2012 heeft Amnesty Leiden actie gevoerd tegen de ongeregelde internationale wapenhandel.

Control Arms, 5 mei 2012

In juli 2012 streefden de landen verenigd in het verband van de Verenigde Naties naar het afsluiten van een internationaal wapenhandelverdrag. Amnesty International, dat voor de gelegenheid samenwerkte met Oxfam Novib en IKV Pax Christi, wilde de (vertegenwoordigers van de) Nederlandse overheid aansporen de rug recht te houden in de onderhandelingen en niet akkoord te gaan met een uitgekleed, zwak verdrag.

Belangrijke bepaling die Amnesty International graag zag opgenomen in het voorgenomen verdrag, was een verbod op wapenverkoop aan regimes die de mensenrechten met voeten treden.

Op de streekmarkt in de Doezastraat haalden we maar liefst 854 handtekeningen op onder een petitie gericht aan de Nederlandse regering. Op sommige momenten stond er een wachtrij voor onze kraam.

Veel kinderen en enkele ouderen namen de gelegenheid te baat iets te verven of schrijven op het door ons in de kraam gespannen laken. Quote van de dag (op het laken): "Arms are for hugging".

Een maand later vertoonde Amnesty Leiden, ter ondersteuning van de campagne, de documentaire Dealing and wheeling in Small arms in het Kijkhuis.

Update maart 2013: lees hier Amnesty-medewerker Nicole Sprokel over het uiteindelijke verdrag.