Amnesty Leiden
amnestyleiden@gmail.com

Op 5 mei 2013 was Amnesty Leiden aanwezig op de bevrijdingsmarkt in de Herenstraat. Onze actie bestond uit de mogelijkheid een groetenkaart of petitie te (onder)tekenen en een boodschap achter te laten op een "Muur van schaamte".

Collagefoto van (a) 'Groeten uit Leiden!'-toeristische ansichtkaart en (b) 'Ik schaam me diep'-foto, voorbeeld van een burger die op deze wijze Amnesty's actie ondersteunt

De groetenkaart was bedoeld om vreemdelingen in detentie een hart onder de riem te steken. De verzamelde kaarten werden door vrijwilligers die vreemdelingen in de diverse Nederlandse detentiecentra bezoeken aan hen overhandigd.

De ervaring had geleerd dat de gedetineerden vrolijke, kleurrijke kaarten zeer op prijs stellen. Mensen in vreemdelingendetentie hebben vaak maar weinig contact met de buitenwereld. De eenzaamheid en het gevoel afgesloten te zijn vormen een extra belasting

Op een 'muur van schaamte' lieten Leidenaars die, net zoals Amnesty International, het huidige Nederlandse beleid van vreemdelingendetentie een bron van nationale schaamte vinden, een boodschap achter. Een Leidenaar schreef: "Ik schaam me diep over het feit dat illegalen als criminelen worden behandeld".

De over heel Nederland verzamelde "Muren van schaamte" werden in het najaar aangeboden aan Staatssecretaris Teeven van Justitie en Veiligheid.

De petitie riep Teeven op vreemdelingendetentie alleen toe te passen als er geen andere mogelijkheid is en om mensen in detentie humaan te behandelen. Het verzoek was niet nieuw. Integendeel, al vele jaren roept Amnesty hier om. Dit beleid zou pas in overeenstemming zijn met het (mensenrechten)beleid waarop Nederland zich officieel heeft vastgelegd.

We verzamelden tweeënnegentig handtekeningen. Hier kunt u iets meer lezen over de inspanningen van Amnesty International voor eerbiediging van mensenrechten ook in en door Nederland.