Film "Afghan cycles" bij de Swift Ladies

Woensdag 18 januari 2023 | 19:00

Adres: Willem van der Madeweg 1, 2314 ZA Leiden

Woensdag 18 januari was de werkgroep uitgenodigd door de dames van Swift. Swift is dé wielrenclub van Leiden en de legendarische Joop Zoetemelk is er nog zijn loopbaan als profwielrenner begonnen.
De film is een documentaire uit 2019 over een groep vrouwen in Afghanistan die aan wielrennen doet. Te zien is hoe de vrouwen ondanks veel weerstand doen waar ze blij van worden, tegen de achtergrond van een land dat langzaam uit een diep dal klimt.

Kom kijken bij Swift

Aansluitend hebben Ine en Andreas verteld over de huidige situatie in het land. De mensenrechtensituatie in Afghanistan is sinds 2021 ingrijpend verslechterd. De Taliban zijn terug van nooit weggeweest en hebben de sharia heringevoerd. Sporten is sindsdien streng verboden voor vrouwen en er staan loodzware straffen op.

Op alle denkbare gebieden worden meisjes en vrouwen hun rechten ontnomen;

er gelden strenge kledingvoorschriften, openbare plaatsen zoals parken zijn verboden toegang voor vrouwen en meisjes doen nog een soort basisschool maar het voortgezet onderwijs is daarna niet meer voor hen toegankelijk. Ook werken is verboden voor vrouwen, wat onder andere maakte dat enkele in het land aanwezige ngo's al hun vrouwelijk personeel moesten ontslaan en zich genoodzaakt zagen hun activiteiten te staken.
Amnesty International volgt de ontwikkelingen in het land op de voet. Vrijdag 13 januari 2023 hebben de VN een vergadering gehad over Afghanistan en AI heeft erop aangedrongen speciale aandacht te besteden aan de positie van Afghaanse meisjes en vrouwen.
We konden onze toehoorders geen optimistisch verhaal vertellen. Desalniettemin werd onze aanwezigheid gewaardeerd.
We bedanken de dames voor de uitnodiging!