Amnesty Leiden
amnestyleiden@gmail.com

50_jaar

De winterse schuilplaats van Izaak Zwartjes

Sinds deze zomer staat tegen de gevel van het Kamerlingh Onnes Gebouw het kunstwerk ‘Safehouse Rulo’ van kunstenaar Izaak Zwartjes. De schuilplaats, vervaardigd uit verschillende onderdelen waaronder een giertank en een boot, is opvallend in zijn onopvallendheid en maakt onderdeel uit van de Mensenrechten-Kunstroute van Amnesty Leiden.

Graag vragen wij uw aandacht voor een interview van Sophie Jansen van het Lucas van Leydenfonds met Izaak Zwartjes via: leidscement.nl/beeldende-kunst/

Speciale aandacht vragen we voor de functie van het werk als verblijfplaats: nu de gure wintermaanden aangebroken zijn bivakkeert Zwartjes ieder weekend in december in het safehouse. Het liefst luistert hij hierbij naar de ervaringen van vluchtelingen, daklozen en anderen die tussen de wal en het schip leven. Naast dat hij er zelf gaat verblijven zoekt hij ook mensen om mee in gesprek te gaan over de thema’s van dit werk, zoals vrijheid.

Ga met Izaak in gesprek! Dat kan elk weekend in december tot Kerstmis, eind december wordt het werk afgebroken.

Ook Unity.nu heeft een reportage gemaakt zie kunstenaar-izaak-zwartjes-verblijft-weer-in-zijn-eigen-kunstwerk

Safehouse_1

Safehouse_2