Tot voor enkele jaren had Amnesty Leiden een actiegroep. Die voerde in Leiden de campagnes uit van Amnesty International Nederland of organiseerde eigen activiteiten. De actiegroep is ter ziele gegaan. Acties/activiteiten organiseren doen we nu in wisselend verband, als projecten. Voor terugkerende acties is er een draaiboek.

Een actie bedenken is wat anders dan een routine uitvoeren. Een draaiboek biedt houvast maar de sjeu komt van mensen met ideeën en durf om te dromen, ingetoomd door het beoogd resultaat/doel van de activiteit en de bescheiden financiële middelen. Daarnaast leert de ervaring dat het realiseren van activiteiten staat of valt met mensen die bereid en in staat zijn een activiteit te trekken, die 'meewerkend voorman' willen en kunnen zijn. Zulke creatieve en/of organisatorisch vaardige mensen noemen we organisatoren. Aan hen is altijd behoefte. Heb je een (origineel) plan, dat past binnen de doelstellingen van Amnesty International, dan is er redelijke kans dat je het kunt uitvoeren, inclusief het zelf nog behoorlijk wat uitvoerend werk verrichten.

Naast organisatoren kennen we 'flexwerkers', mensen die enkele uren beschikbaar zijn om een welomschreven activiteit uit te voeren.

Voor meer informatie over de functie-omschrijving van 'organisatoren' zie menukeuze 'Meedoen' op de menubalk bovenaan dit scherm.

Op dit moment organiseren we als vaste jaarlijkse activiteiten de Amnesty schrijfactie Write for Rights op of rond 10 december, een actie op 5 mei en doen in november/december aan kerstartikelenverkoop in BplusC en enkele kerken in Leiden en Leiderdorp (een fondsenwervingactiviteit). Ook organiseren we in maart de landelijke Amnesty-collecte in Leiden en meestal zijn we op 8 maart (Internationale Vrouwendag) actief.

Daarnaast proberen we jaarlijks 1 eigen (nieuwe) activiteit te organiseren. Doel is om die te borgen en toe te voegen aan onze 'vaste' activiteiten, waarna tijd vrij komt voor een nieuwe door ons te ontwikkelen 'eigen' activiteit.

Wat doen we nog meer?

Behalve lessen en collectes organiseren, verzorgen wij op aanvraag ook andere activiteiten. Enkele voorbeelden uit de praktijk:

• Organiseren en begeleiden van een mensenrechtendialoog;
  • Ontwikkelen en gidsen van de Leidse mensenrechtenwandeling

30 juli 2016: Actrice gedraagt zich als licht irritante agente tijdens Amnesty Leiden-actie tegen dodelijk politiegeweld in Brazilië. Locatie: pop up-uitgaansterrein De Buurt 2015: Laila Al-Zwaini te gast als expert na afloop van een Movies That Matter on Tour-film in het Kijkhuis

Maart 2016: mensenrechtenonderwijs - interview met Leids scholiere na afloop van een les over vluchtelingen