amnestyleiden@gmail.com

Logo On Tour, 2017 - 2018

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter (MTM) gebruikt speelfilms en documentaires:

• om de ogen te openen voor mensenrechten en situaties waarin deze in het geding zijn
  • om het gesprek over (het belang van) mensenrechten te stimuleren, mensen zich (opnieuw) te doen committeren aan mensenrechten, en zo de publieke opinie te beïnvloeden.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting in samenwerking met filmtheaters en lokale partners in negentien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren: Movies That Matter on Tour.

Wilt u maandelijks per email worden geïnformeerd over de komende film, inclusief de spreker(s) na afloop? Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., onder vermelding van "Info MtM-maandfilm". Of like ons op Facebook en ontvang zo tijdig actuele informatie over de nieuwe film in je/uw tijdlijn.

Filmprogramma Leiden, weer van start maart 2022

Onderstaande films worden vertoond in het Kijkhuis (Vrouwenkerksteeg 10), in beginsel op de tweede maandag van de maand, zie https://bioscopenleiden.nl/kijkhuis

Ondertiteling van de films en voertaal van het nagesprek is Engels, tenzij anders wordt vermeld. Wordt in de film Engels gesproken, dan is de ondertiteling in het Nederlands. Precieze info staat bij de afzonderlijke films.

Entree: 10,50 euro. Met Cinevillepas gratis entree. Mensen met een minimuminkomen kunnen hun entreekosten vergoed krijgen via het gemeentelijk minimabeleid.

Maandag 9 maart 2020, 19.00 uur

Adam

Regisseur: Maryam Touzani

Frankrijk, Marokko, 2018

Fictie, 98 min

Talen:  Arabisch, Nederlands ondertiteld

Ontroerende debuutfilm waarin de zwangere Samia in Casablanca werk en onderdak vindt bij een alleenstaande moeder. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent, met een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden.

Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden.

Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.

Waar: Kijkhuis Leiden

Datum: 9 maart 2020

Aanvang: 19:00 uur

Meer informatie en tickets: klik hier.

Na afloop gaan twee gasten (in het Nederlands) met elkaar en het publiek in gesprek over houding tegenover en praktijken bij onbedoelde zwangerschap, in Marokko én Nederland:

Malika Ouacha is filosoof, antropoloog, model, moslima en feministe. Momenteel doet zij onder andere onderzoek naar vrouwenrechten in een Marokkaans dorp.

Nicolette Sprenger is al twintig jaar hulpverleenster bij het FIOM (oorspronkelijk: Federatie van Instellingen voor de Ongehuwde Moeder en haar kind), waar zij vrouwen ondersteunt bij onverwachte zwangerschap, onder andere vrouwen die overwegen het kind na geboorte voor adoptie af te staan.

Ondertiteling van de film en een nagesprek zijn in het Nederlands.

Bekijk de trailer:

Adam

Maandag 13 januari 2020, 19.00 uur

Ghost fleet

Regisseurs: Shannon Service, Jerry Waldron

Verenigde Staten, 2018

Documentaire, 90 min

Talen:  Thais, Engels, Birmees, Khmer, Engels ondertiteld

Thailand is een van de grootste leveranciers van vis ter wereld. Maar door overbevissing raken de ooit zo rijk gevulde Thaise zeeën leeg. Schepen moeten steeds verder de zee op om aan de quota te voldoen, waardoor ze soms jaren onderweg zijn. Als gevolg is de interesse in het vissersberoep sterk afgenomen en kampt de Thaise visindustrie met een groot visserstekort. Mensensmokkelaars zien een gat in de markt en zijn begonnen mannen uit omringende landen te ontvoeren. Jonge jongens, soms nog maar net tiener, worden onder valse voorwendselen uit Cambodja en Myanmar geplukt en verkocht aan vissersbedrijven. Die dwingen ze jarenlang in barre omstandigheden te werken op schepen. Wie weigert wordt geslagen, opgesloten of zelfs vermoord.

De documentaire volgt Patima, die vanuit Bangkok een organisatie runt waarmee ze hulp biedt aan ex-slaven. Vergezeld door onder andere haar collegaTun Lin, zelf ontvoerd op zijn veertiende en elf jaar lang gedwongen te werken op een vissersboot, onderneemt Patima een expeditie naar Indonesië. Daar hoopt ze een aantal ex-slaven te vinden die zich schuilhouden op eilandjes bij de kust, om ze thuis te herenigen met hun familie.

'Ghost Fleet' (2018) heeft diverse internationale prijzen gewonnen. In 2019 won de documentaire zowel de BNNVARA-publieksprijs als de Activist Documentary Award op het Movies That Matter Festival in Den Haag.

Na afloop gaat dr. Conny Rijken in op mensenhandel in de visserij. Dr. Rijken studeerde internationaal en Europees recht, toegespitst op mensenhandel. Haar interesse in het onderwerp heeft zich in de loop der jaren verbreed, waardoor ze nu ook migratie en in- en uitsluiting bij het onderwerp betrekt. Naast internationale samenwerking (of het gebrek daaraan) in de strijd tegen mensenhandel heeft ook de verantwoordelijkheid van bedrijven haar belangstelling. Recent deed ze onderzoek in de buurt van Thailand.

Ondertiteling van de documentaire en het nagesprek zijn in het Engels.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=t_O5Y8FWXpE&feature=youtu.be

Facebook-event: https://www.facebook.com/events/4233508023379344/

Waar: Kijkhuis Leiden

Datum: 13 januari 2020

Aanvang: 19:00 uur

Meer informatie en tickets: klik hier.

Ghost Fleet