Amnesty Leiden
amnestyleiden@gmail.com

Wie zijn wij?

De Leidse werkgroep van Amnesty International (verder: Amnesty Leiden) is onderdeel van de Nederlandse sectie van de internationale mensenrechtenorganisatie Amnesty International.  Sinds 1971 is de werkgroep Amnesty International Leiden actief, welke bestaat uit een twintigtal actieve leden en een groep flex-vrijwilligers. Het gehele jaar door organiseren wij lokale activiteiten zoals de Write for Rights-actie in december. De werkgroep is aanwezig bij de 5 mei braderie, verzamelt handtekeningen door mensen te informeren en ook wordt er jaarlijkse een collecte georganiseerd. In november en december verkopen we Amnesty kerstartikelen. Daarnaast geeft de scholengroep (digitale) gastlessen aan organisaties en scholen.

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke mensenrechten heeft en in vrijheid kan leven. Ben jij net zo enthousiast als wij om te strijden voor mensenrechten, en wil jij ons team komen versterken? Of heb je nog vragen? Wij kunnen jouw hulp goed gebruiken! Kom in actie voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Met een beweging van meer dan zeven miljoen mensen wereldwijd kunnen we een steeds grotere vuist maken tegen onrecht. Neem contact met ons op!

Ben je student? Sinds 2011 is er ook een Leidse Amnesty Studentengroep. Meer weten? Aarzel niet en neem contact op via Facebook  of Instagram!

Lees hieronder meer over de activiteiten van Amnesty Leiden.

Gastlessen bij Leidse scholen.

Amnesty Leiden organiseert ook gastlessen in het kader van mensenrechten op basis- en middelbare scholen. Dit doen we om het bestaan en belang van mensen- en kinderrechten te benadrukken, aangezien wij als samenleving het verschil kunnen maken.

Het doel van de lessen is als volgt:

• Informatie geven over schendingen van mensenrechten;
  • Informatie geven over de impact van mensenrechtenschendingen voor de slachtoffers;
  • Inzicht bieden in het belang van internationale afspraken en acties ter bescherming van mensenrechten.

Wat moet u zich bij een les voorstellen?

• De lessen zijn interactief. Leerlingen krijgen ruim de gelegenheid om hun bijdrage te leveren;
  • De lessen zijn aansprekend. We gebruiken korte filmfragmenten en boeiende opdrachten;
  • De lessen zijn neutraal. Amnesty heeft een lange traditie in onpartijdigheid. Er zijn vele manieren om met mensenrechten bezig te zijn en ook wat andere organisaties doen belichten we graag. Onze lessen zijn dus géén propaganda voor Amnesty.

Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op. Zelf zo’n les geven? Dan kun je overwegen contact op te nemen met onze scholengroep, die op middelbare en basisscholen mensenrechteneducatie verzorgt.

Klik hier voor de opzet van lessen op de basisschool. En klik hier voor de opzet op een middelbare school.

Movies That Matter

Sinds 2009 organiseert ‘On Tour Leiden’ Movies That Matter: elke tweede maandag van de maand wordt er een film/documentaire in het Kijkhuis vertoond in het kader van mensenrechten. Met deze films/documentaires probeert Amnesty Leiden het belang van mensenrechten te benadrukken. Vaak is er ook een gastspreker aanwezig om achteraf meer verdieping te bieden in het onderwerp.

Op de hoogte gehouden worden? Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., onder vermelding van "Info MtM-maandfilm". Of volg On Tour Leiden op Facebook!

Wat doen we nog meer?

Behalve lessen en collectes organiseren, verzorgen wij op aanvraag ook andere activiteiten. Enkele voorbeelden uit de praktijk:

• Organiseren en begeleiden van een mensenrechtendialoog;
  • Ontwikkelen en gidsen van de Leidse mensenrechtenwandeling

30 juli 2016: Actrice gedraagt zich als licht irritante agente tijdens Amnesty Leiden-actie tegen dodelijk politiegeweld in Brazilië. Locatie: pop up-uitgaansterrein De Buurt 2015: Laila Al-Zwaini te gast als expert na afloop van een Movies That Matter on Tour-film in het Kijkhuis

Maart 2016: mensenrechtenonderwijs - interview met Leids scholiere na afloop van een les over vluchtelingen

Meer weten over de totstandkoming van Amnesty Leiden?

De Leidse werkgroep is officieel opgericht op 8 november 1971. Die eerste groep is vrij snel ook weer gestopt, maar daarna is Amnesty Leiden op meer plekken heropgericht. In de begintijd was de organisatiestructuur van Amnesty International vrij informeel, ook landelijk. Mensen vonden elkaar en spraken af om bij iemand thuis brieven te schrijven. Sindsdien heeft Amnesty International zich ontwikkeld. Maar deze oorsprong herinnert ons aan een belangrijk uitgangspunt van lokale inzet voor mensenrechten: het gebeurt door burgers die iets willen en voor dat doel samenkomen.

Leidsche Courant 16 maart 1970: eerste vermelding van een Amnesty-activiteit in Leiden Leidsche Courant van 9 november 1971: oprichting eerste Amnesty-(studenten)groep in Leiden

Amnesty Leiden, eind 1972 Leids Dagblad van 30 juni 1983: Amnesty Leiden organiseert fietstocht naar de ambassade van Guatemala in Brussel