amnestyleiden@gmail.com

Amnesty Meetup 17 mei in Leiden: grote opkomst en inspirerend debat

Amnesty Mensenrechten Meetup in aanloop naar de Europese verkiezingen 2019

In de aanloop naar de Europese verkiezingen heeft op 17 mei 2019 in Leiden een drukbezochte Amnesty Mensenrechten Meetup plaatsgevonden. De Meetup,  in  een met 70 deelnemers volgepakte zaal van Café De Burcht, bood een avondvullend programma over actuele mensenrechtenvraagstukken.

Na het openingswoord door presentator Lynn Zebeda sprak Eduard Nazarski, directeur van Amnesty International Nederland. Hij benadrukte dat mensenrechtenschendingen niet alleen in verre landen voorkomen maar ook dichtbij, op minder dan twee uur vliegen van Nederland. In Polen en Hongarije worden onafhankelijke nieuwsmedia tegengewerkt, maatschappelijke organisaties wordt het werk onmogelijk gemaakt door haatcampagnes en rechters worden vervangen door partijdige functionarissen. “Toen ik dertien jaar geleden bij Amnesty kwam, had ik nooit gedacht dat wij nu zozeer aandacht zouden moeten vragen voor mensenrechtenschendingen binnen de EU”, aldus Nazarski.

Lees meer...

#RefugeesWelcome: Amnesty Leiden voert actie op Leidse markt (2015)

Zaterdagmiddag 19 september 2015 heeft Amnesty Leiden op de zaterdagmarkt handtekeningen verzameld onder de petitie 'Rutte, Verwelkom vluchtelingen'.

Daarnaast konden Leidse marktbezoekers of toevallige voorbijgangers met een solidariteitsbetuiging op de foto. In een kraam was een vrijwilliger beschikbaar om het Amnesty-standpunt toe te lichten. Ook lag er materiaal om mee te nemen.

Tot slot deed drie uur lang een vluchtelinge uit Syrië mee die ook op afroep beschikbaar was voor gesprek met geïnteresseerde Leidenaars, in de hoedanigheid van levend mens annex vluchtelinge.

In totaal werden 320 handtekeningen opgehaald (en de volgende dag in de Hooglandse kerk nog eens 40 extra) en 27 foto's gemaakt. Sleutelstad wijdde een bericht aan de actie. Bekijk hier het foto-album.

Lees meer...

Amnesty-Syrië-actie levert bijna 3000 euro op (2014)

Foto's: Gerard van der Veer                                                                                           foto rechts: Joëlle Baijer

Het Syrië-evenement van Amnesty Leiden op 31 mei 2014 en andere activiteiten in de maanden mei en juni zijn een succes geworden. Op de markt op 31 mei werd 700 euro opgehaald. De ruim veertig collectebussen die in mei op de toonbank van winkels in de Leidse binnenstad stonden leverden ruim 370 euro op, vooral verzameld in vier winkels.

Lees meer...

Mensenrechten bij ons thuis - Gerard Spong (2012)

Foto's: Myra Albersen

"Waar beginnen de mensenrechten? Op kleine plaatsen, dicht bij huis. Die plekken zijn de wereld van individuele mensen; de buurt waarin hij woont; de school die hij bezoekt; de fabriek, boerderij of kantoren waar hij werkt, het land waar zij asiel zoekt. Als deze rechten daar geen betekenis hebben, hebben ze weinig betekenis ergens anders",

aldus een iets aangevuld citaat van Eleanor Roosevelt uit haar speech bij het tienjarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Zaterdag 10 november 2012 vroeg Amnesty Leiden aandacht voor de mensenrechten in eigen land, Nederland.

Mensenrechtenwandeling (2009)

Zondag 24 mei 2009 legden, onder ideale weersomstandigheden, ruim zestig mensen een of meer etappes van een mensenrechtenwandeling van Den Haag naar Noordwijk af.

Onderweg werden handtekeningen opgehaald onder een petitie voor de campagne Stop Geweld Tegen Vrouwen. In 'eindstation' Noordwijk was de lokale Amnesty-groep daarmee de hele dag actief, in de andere tussenstops gebeurde dat tijdelijk, in afwachting van de aankomst van de wandelcaravaan. Een slotmanifestatie en spetterend strandfeest bekroonden het evenement.

Lees meer...

• Laatste wijziging mei 2022.

Direct online actie voeren!