Ex-kindsoldaat Opono Opondo met zijn moeder Foto's: Mike de Windt

 

Maandag 9 oktober 2017 startte Movies That Matter on Tour Leiden het nieuwe seizoen met de vertoning van de documentaire No Place for a Rebel. Alette Smeulers, hoogleraar strafrecht en criminologie van internationale misdrijven, gaf na na afloop commentaar.

 

Het publiek waardeerde film en presentatie gemiddeld met een 8, respectievelijk 8,2.

 

No Place for a Rebel volgt voormalig kindsoldaat Opono Opondo na zijn terugkeer uit het Leger van de Heer (LRA). Als tienjarige werd hij ontvoerd en onder dwang tot soldaat gemaakt, als zesentwintigjarige weet hij te ontsnappen en maakt gebruik van de amnestieregeling van de Oegandese overheid.

 

Nu moet hij zijn plek in de burgermaatschappij zien te vinden. Het lukt hem niet.

 

Opondo is niet echt een prater. Toch voelt de kijker dat er veel in hem omgaat. En af en toe verschaffen mensen die Opono na staan de toeschouwer een inkijkje in Opono's zielenleven.

 

Zo meldt zijn vriend, een andere voormalig kindsoldaat uit de LRA, tegen het einde van de documentaire: “Weet je, Opono is van mening dat hij lang geleden al gestorven is en van geen nut voor de wereld". 

 

Van zijn tiende tot en met zesentwintigste vormde de LRA Opono's wereld, zijn familie, zijn 'stam'. Daar was iedereen gelijk, daar steunde men elkaar. Het is niet vreemd dat hij daarnaar soms terugverlangt.

 

Het helpt daarbij niet dat Opono, om voor de hand liggende reden, geen opleiding genoten heeft. We zien hem zonder merkbare overtuiging - ook al laat hij visitekaartjes drukken - een soort van meubelmakersopleiding volgen.

 

Zijn militair verleden heeft Opono ook lichamelijk getekend. Hij mist kracht in zijn handen en heeft geen gevoel in zijn achterwerk. Ook zijn mannelijkheid functioneert niet naar behoren.

 

Terug uit de rebellenbeweging is Opono verstoten door zijn vader en oudere broer. Hij kan niet terugkeren naar het dorp dat zijn 'wereld' vormde, tot zijn ongevraagde ontvoering (Opono koestert ook wrok richting de overheid, die hem hiertegen niet beschermde).

 

Ontheemd in zijn nieuwe omgeving verzwijgt Opono zijn verleden. Mensen zijn bang voor of boos op kindsoldaten. Ze nemen een boze geest met zich mee of kunnen je 's nachts vermoorden. Beter het contact met hen te mijden.

 

Rechts Alette Smeulers, links het publiek dat luistert naar haar uiteenzetting na de vertoning

 

Smeulers ging na afloop van de documentaire in op diverse erin aangeraakte onderwerpen:

*: Het Internationaal Strafhof berecht momenteel Dominic Ongwen, een LRA-commandant die, net zoals Opono, als tienjarige werd ontvoerd, maar het tot een hoge positie in het LRA schopte.

Na afloop van de voorstelling vertelde Smeulers aan de bar in goed contact te staan met Mark Drumbl, die enkele jaren terug de discussie over kindsoldaten een impuls gaf met zijn studie Reimagining child soldiers.

 

Drumbl stelt in dat boek dat vaak op een versimpelde manier over kindsoldaten gesproken wordt. Die misleidende helderheid dient de belangen van de spreker:

Corrigerende informatie van Drumbl:

Schadelijke gevolgen van het cliché van het onschuldige kind volgens Drumbl:

Open vraag is of No place for a rebel zelf geheel aan de cliché's ontsnapt. Elementen die passen bij gangbare beeldvorming zijn:

 

 

  

De Kony 2012-campagne sloeg erg aan in het Westen maar is zeer omstreden om het versterken van bestaande kwalijke beeldvorming en een onjuiste voorstelling van zaken.