amnestywgleiden@gmail.com

De vruchten van een verwaarloosde overheidstaak: mensenrechteneducatie

 

 

Nederland heeft zich verplicht tot het organiseren van mensenrechtenonderwijs op Nederlandse basis- en middelbare scholen. Niet dat daar iets van terecht komt.

 

In haar aanbevelingen aan de VN-commissie die de mensenrechtensituatie in Nederland in mei en juni 2012 onderzoekt, meldt Amnesty International:

 

The Netherlands is not complying with its international obligation to provide human rights education to Dutch school pupils. In 2009 the Committee on the Rights of the Child called on the Netherlands to "make sure that human rights and child rights education is included in school curricula at all levels".

 

Recently, the Dutch government introduced a socalled incentives programme on human rights education. However, Amnesty International believes this programme falls short as it leaves individual schools to choose whether or not they want to provide their pupils with human rights education.

 

The government has frequently argued that it is not pursuing an obligatory integration of human rights education in school curricula due to the importance it attaches to freedom of education in the Netherlands. However, it should be noted that the content of the school curriculum is still determined by the central government, so a mechanism exists to ensure that human rights education takes place.

 

Further, it is ultimately the government which has the responsibility to ensure the adequate provision of human rights education, both with respect to the content of the curriculum taught in school, as well as the educational processes, pedagogical methods and the environment within which that education takes place.

 

In de tussentijd verzorgen vrijwilligers van Amnesty International al jarenlang mensenrechtenonderwijs op basis- en middelbare scholen, met dank aan de betrokken scholen/docenten die ons lesaanbod aannemen of zelf het initiatief namen. In Leiden bereikt Amnesty International 80 procent van de basisscholen en flink wat middelbare scholen.

In februari 2012 verzorgden we bijvoorbeeld een les over antidiscriminatie en pesten voor groep 6 tot en met 8 van basisschool Er Risèlèh in de Tuinstadwijk. Na een korte film over dit onderwerp sloegen de kinderen aan het tekenen.

Ayoub, Basisschool Er Risèlèh - Tegen pesten van kind met kanker Basisschool Er Risèlèh - Zeg nee tegen discriminatie
In Syrië hebben volwassenen en kinderen andere zorgen. In april verbleven duizenden Syriërs in vluchtelingenkampen net over de Turkse grens.Reuters-fotograaf Umit Bektas fotografeerde de tekeningen van tienjarige Syrische kinderen over hun dromen (zie boven). 

Van een andere aard waren de boodschappen op de tentdoeken in het vluchtelingenkamp Boynuyogun in de provincie Hatay.

 

 

Soms komen onze scholenwerkers in een bijzondere leeromgeving. Eind 2010 verzorgden we bijvoorbeeld enkele lessen in jeugdgevangenis Teylingereind. De les over de positie van minderjarige asielzoekers in detentiecentra - die minder rechten genieten dan de jongeren in Teylingereind, geen onderwijs, geen sport, geen eigen boeken, geen bezoek - maakte veel los. 

De jongeren maakten en verstuurden kaarten naar hun leeftijdgenoten. De school van Teylingereind richtte een tentoonstelling in en plaatste foto's van enkele tekeningen op de website.

 

Een maand later stuurden leerlingen van 6 VWO van het Rijnlands Lyceum in Wassenaar, aan het einde van een les over vreemdelingendetentie, een reeks groetenkaarten aan mensen in asielzoekerscentra.

 

  • Laatste wijziging juni 2018.

  

Voer actie via je smartphone!

Wij op Social Media

FacebookTwitter

Onze activiteiten in vogelvlucht

In- en uitloggen vrijwilligers