amnestyleiden@gmail.com

Crowdfunding - help ons om een boek te maken!

Crowdfunding

In Leiden kan sinds juli 2021 een Mensenrechten-Kunstroute gelopen worden, een wandeling langs 19 bijzondere locaties in de binnenstad die een relatie hebben met mensenrechten. Het is een rondwandeling met informatie over historische en hedendaagse gebeurtenissen, bijzondere plekken en gebouwen en over inwoners van Leiden die een rol hebben gespeeld in de totstandkoming en verdediging van mensenrechten.

Over mensenrechten is veel meer te zeggen dan er binnen het kader van een stadswandeling verteld kan worden. Daarom heeft initiatiefnemer Amnesty Leiden besloten om nog een aanvullend boekje uit te geven. Voor de wandeling en het boekje zijn al bijdragen en subsidies ontvangen, maar Amnesty heeft nog € 1000 nodig om deze uitgave te kunnen realiseren. Het boekje wordt zodanig vormgegeven dat het tijdens de wandeling als gids gebruikt kan worden.Wij vragen u om een bijdrage hieraan te leveren.

Voor het boekje, dat in november 2021 uitkomt, leveren drie auteurs een bijdrage:

•Cor Smit, stadshistoricus van Leiden, beschrijft mensenrechten en locaties uit de route.

•De Leidse burgemeester Henri Lenferink geeft een beschouwing overde betekenis van Leiden als stad van vluchtelingen.

•Rick Lawson, hoogleraar Europees recht en mensenrechten aande Universiteit Leiden, verdiept zich in de vrijheid van meningsuiting.

Op initiatief van Amnesty Leiden en met hulp van veel vrijwilligers is de stadswandeling langs negentien locaties in de binnenstad van Leiden met een relatie met mensenrechten, ontworpen.Op de route staan tot eind 2021 drie kunstwerken, die speciaal gemaakt zijn om de verbinding tussen de betreffende locatie en mensenrechten te tonen. De kunstwerken staan in de voortuin van de Oude UB op het Rapenburg, het Kamerlingh Onnes gebouw aan de Steenschuur en in De Bakkerij op de Oude Rijn. De makers zijn respectievelijk Emma van Noort, Izaak Zwartjes en Inge Reisberman.

De wandeling kan gelopen worden aan de hand van de app izi.travel, onder de naam Mensenrechten-Kunstroute Amnesty Leiden, en via www.leiden.amnesty.nl. De flyer van de wandeling, die ook aan deze brief is toegevoegd, is op verschillende plaatsen in Leiden, waaronder de VVV, gratis beschikbaar is.

Hoe kunt u bijdragen? U kunt op twee manieren bijdragen aan de totstandkoming van het boekje over mensenrechten.

•Een donatie op rekeningnummer NL 56 TRIO 0197 6997 74 van Amnesty Leiden onder vermelding van Mensenrechten Kunstroute. Amnesty heeft een ANBI status.

•Meedoen met een rondleiding aan de Mensenrechten-Kunstroute. De rondleiding wordt voor deze actie verzorgd door de gidsen Paula Werner, Hanna Verhoef en Gerard Schelvis. U kunt hiervoor een vrijwillige bijdrage leveren.

U kunt zich voor deze rondleidingen aanmelden door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De rondleidingen vinden in principe plaats op de laatste zondag van de maand.

•Wanneer u met een eigen groepje een rondleiding wilt, kunt u op verzoek voor een ander moment kiezen. Een goed idee voor verjaardag of reünie?! Bent u geïnteresseerd, dan kunt u contact opnemen via hetzelfde mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• Laatste wijziging september 2021.