'Verhuizing'

Sinds studiejaar 2014-2015 heeft de studentengroep een eigen website. Elk jaar verandert de studentengroep van samenstelling. Doorgaans verandert dan ook meteen wat men onderneemt. In studiejaar 2016-2017 communiceert de studentengroep vooral via Facebook. Wil je onderzoeken of de studentengroep wat voor je is, neem dan contact met ze op!

Foto van de studentengroep jaargang 2014-2015

Polenmeldpunt in Libanon

Foto's: Gerard van der Veer

Donderdag 28 november 2013 vertoonde de Studentengroep van Amnesty Leiden in samenwerking met HIKMA, de studievereniging van studenten Midden-Oostenstudies en Islamologie, de documentaire Bread & Iron, in aanwezigheid van de maakster.

De film zorgt voor een schok der herkenning. Precies dezelfde geluiden als we in Nederland horen over arbeidsmigranten, ook daar vaak het werk verrichtend waarvoor Nederlanders de neus ophalen, ook daar vaak uitgebuit, gehuisvest onder erbarmelijke omstandigheden, precies die geluiden horen we in de film over Syriërs werkzaam in de bouw in Libanon.

Studentengroep Amnesty Leiden werft nieuwe leden op El Cid

Foto's: Gerard van der Veer

Maandag 12 augustus 2013 stond de studentengroep van Amnesty Leiden op de informatiemarkt van El Cid op de Vismarkt / Nieuwe Rijn

Eerstejaarsstudenten en voorbijgangers konden zich informeren over het werk van Amnesty International. Ook werd hen gevraagd een handtekening te zetten onder de petitie van de 'Ik schaam mij diep'-campagne. Amnesty International dringt er daarin bij staatssecretaris Fred Teeven op aan eindelijk een einde te maken aan de Nederlandse praktijk (uitgeprocedeerde) asielzoekers op te sluiten. Vijftig handtekeningen werden verzameld.

Update Arabische lente: Tunesië

Vrijdag 1 juni 2012 organiseerde de studentengroep in het Kamerlingh Onnesgebouw een bijeenkomst over de (mensenrechten)situatie in Tunesië.

Iedere oplettende burger heeft de afgelopen jaren kunnen volgen wat gebeurd is tijdens en na de opstanden in Tunesië, Egypte, Libië en Syrië. Jongeren hadden een belangrijk aandeel in het protest. De meningen verschillen over de  betekenis van social media. In januari vertoonde Movies That Matter in Leiden nog de boeiende documentaire No more fear, over de woelige eerste maanden van de 'waardigheidsrevolte' in Tunesië.