Op wereldreis vanuit je schoolbank

De educatiemedewerkers van Amnesty Leiden verzorgen maandelijks op diverse basis- en middelbare scholen mensenrechtenonderwijs. Gratis basisonderwijs is bijvoorbeeld zo een mensenrecht, al zal niet iedere Leidse scholier dat elk moment evenzeer waarderen - misschien vooral pas als ze tijdens een Amnesty-les vernemen hoe andere kinderen de hele dag op straat of op een vuilnisbelt zwoegen om iets te eten voor hun familie bij elkaar te scharrelen en ervan dromen naar school te mogen.

VMBO Visser 't Hooft organiseerde in februari een drie weken durend 'Africa'-project. Amnesty Leiden werd uitgenodigd een bijdrage te leveren. Dinsdag 12 februari 2013 was het zover. Honderd leerlingen uit alle drie de leerjaren, in totaal acht klassen, werden door onze scholenwerkers meegenomen naar de barre wereld van kindsoldaten.

Eerder deze maand verdiepten leerlingen van groep 8 van basisschool "De Zijlwijk" zich in de mensenrechten van .... kinderen. Een onderwerp zowel dichtbij huis als ver weg. Mensenrechten gelden immers naar bedoeling voor iedereen, op elke plek van de aardbol.

VMBO Visser 't Hooft: Afrika-dag, les over kindsoldaten