Kinderen tegen kindsoldaten, scholieren voor mensenrechten

Meningsvorming hoeft niet alleen via het verstand te verlopen. De educatiemedewerkers van Amnesty Leiden maken in hun lessen geregeld gebruik van tekenen. Dat combineert verstand en emotie en ongemerkt ben je bezig met esthetiek / zeggingskracht op het platte vlak.

Zo was er maandag 25 maart 2013 een les over kindsoldaten op basisschool Er-Risèlèh. Als afsluiting van de les gaven de kinderen hun mening over het onderwerp via een actieposter. Ze lichtten hun actieposters vervolgens aan elkaar toe.

Eerder die maand verzorgde Amnesty Leiden lessen op het Bonaventura College, een Leidse praktijkschool voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. De school had die week een themaweek over verkiezingen. Niet helemaal toevallig vonden in die week verkiezingen in Kenia plaats. Leerlingen van de VMBO-3 klas bekeken films over het leven van de Keniaanse familie Muthuku.

Via affiches vroegen zij de nieuwe president om aandacht voor mensenrechten als gezonde leefomstandigheden, medische zorg en het recht op onderwijs in zijn land. De lessen zijn onderdeel van een omvattender Afrika-project van de school.

Ook op andere scholen is de familie Muthuku 'lesstof' . Bijvoorbeeld in de tweede klas van VMBO Da Vinci, locatie Betaplein 24. Tijdens twee lessen op 30 mei bleef het niet bij tekeningen maken. De leerlingen werd ook gevraagd een petitie te ondertekenen die de Keniase overheid oproept de leefomstandigheden van kinderen in de sloppenwijken te verbeteren.

Hieronder nog enkele actieposters en affiches.

Bonaventura College

Actieposters basisschool Er-Risèlèh