Vluchteling ben je niet voor de lol

Foto's: Gerard van der Veer

Het hele jaar door verzorgt het mensenrechteneducatieteam van Amnesty Leiden mensenrechtenonderwijs op Leidse basisscholen (vanaf groep 7/8) en middelbare scholen. Vrijdag 18 maart 2016 woonde onze webredacteur een les bij aan groep 8 van de Daltonschool aan de Boshuizerkade. Het onderwerp was vluchtelingen.

Scholengroep Amnesty Leiden bereidt Leidse scholieren voor op Kinderrechtenweek

Sinds jaar en dag verzorgt de scholengroep van Amnesty Leiden mensenrechtenonderwijs op Leidse basisscholen en, sinds enkele jaren, het middelbaar onderwijs.

Nu is Amnesty niet de enige organisatie in Leiden met aandacht voor kinderen en (hun) mensenrechten. Integendeel, met het Kinderrechtenhuis herbergt Leiden een aantal toporganisaties. En UNICEF financiert een kinderrechtenleerstoel aan de Leidse universiteit.

Hebben meisjes mensenrechten?

Het mensenrechteneducatieteam van Amnesty Leiden verzorgde in de eerste week van maart 2014 een reeks lessen op het Stedelijk Gymnasium. Coördinator Philip Unger geeft een inkijkje in de werkwijze van zijn team. Hoe mensenrechten uit de vormelijke wereld van VN-kantoren naar de leefwereld van jonge mensen te brengen - en weer terug.

Foto's: Philip Unger

Tien 2e klassen van het Stedelijk Gymnasium gaven we afgelopen week les over vrouwenrechten en de rechtstaat. De leerlingen hadden net tijdens geschiedenisles de roerige Franse revolutie, de zege- en smadelijke aftocht van Napoleon en de eerste grondwet van Nederland (1815) behandeld.

Lees meer...

Feestelijke afsluiting handtekeningenactie van ook Leidse scholieren

Foto's: Philip Unger (behalve de eerste en laatste)

Woensdag 9 oktober 2013 hield de jonge Keniaanse fotograaf en kunstactivist Boniface Mwangi de derde Vrijheidslezing in De Balie in Amsterdam. En donderdag 10 oktober was hij in Leiden! Mwangi kwam om bij het Waterland College de resultaten in ontvangst te nemen van een handtekeningenactie die de afgelopen maanden onder en door scholieren van vooral basisscholen door heel Nederland is gevoerd en tijdens diverse andere gelegenheden. Bijna 25.000 (om precies te zijn 24.750) handtekeningen werden verzameld.

Lees meer...

• Laatste wijziging juli 2017.