'Noces [Een huwelijk]' of: "Mijn naam is Mussert"

Beeld uit de film 'Noces', Zahira ligt verliefd met haar vrijer op bed

Maandag 13 maart 2017 vertoonde Movies That Matter on Tour in het Kijkhuis Noces van de Belgische regisseur Stephan Streker. Na afloop gaf Rob Ermers, Arabist en Turkoloog, en als onderzoeker betrokken bij de Radboud Universiteit in Nijmegen, commentaar.

Sinds 2001 heeft Ermers zich toegelegd op eer en eergerelateerd geweld. Vanuit een klein bureau traint hij medewerkers van onder andere politie, jeugdzorg en maatschappelijk werk in deze thematiek en problematiek.

Lees meer...

'The Islands and the Whales': over de langzame indaling van onaangename eco-waarheden

Van links naar rechts: papegaaiduiker - een van de geportretteerde Faroër vissers - Kei Otsuki, gast en expert
Foto's Kijkhuis: Mike de Windt

Maandag 13 februari 2017 vertoonde Movies That Matter on Tour in het Kijkhuis de indringende en intieme ecologische documentaire The Islands and the Whales.

Via het voorbeeld van de Faeröer Eilanden belicht de documentaire de ecologische crisis ontstaan door de vergaande invloed van de menselijke soort op de natuurlijke omgeving. Volgens sommigen zijn we inmiddels in een nieuw geologisch tussentijdperk beland: het Antropoceen.

De Faeröer Eilanden, gelegen tussen Noorwegen en IJsland, beslaan een oppervlakte zo groot als de provincie Utrecht. Met 50.000 inwoners vormen ze een van de kleinste naties op aarde. De Faeröer hebben gebrek aan goede landbouwgrond en al eeuwen vormt de walvisjacht (of beter: griendenjacht) en die op vogels een vitaal bestanddeel van hun manier van leven.

'In Your Arms': einde en nieuw begin

Suzanne van de Vathorst vertelt over haar vak

Foto's: Mike de Windt

Maandag 9 januari 2017 vertoonde Movies That Matter on Tour in het Kijkhuis In Your Arms, debuutfilm van de Frans-Deense regisseur Samanou Acheche Sahlstorm. Sahlstorm werkte jaren samen met regisseur Lars von Trier. De film vertelt het verhaal van Niels en Maria.

Op het oog is het verhaal van Niels leidend. Hij, eind dertig, lijdt onder een progressieve spierziekte en heeft een korte levensverwachting. Niels' fysieke achteruitgang is voorbij het punt dat hij nog aanvaardbaar vindt, en het zal alleen maar erger worden. Niels wil vrijwillig een einde aan zijn leven maken.

'Les Chevaliers Blancs': een MONGO als brokkenpiloot

Foto's: Gerard van der Veer

Maandag 14 november 2016 vertoonde Movies That Matter on Tour in een goed gevuld Kijkhuis Les Chevaliers Blancs [De Witte Ridders] van Belgisch regisseur Joachim Lafosse. De film, gebaseerd op een ware geschiedenis, volgt de particuliere organisatie Move for Kidseen MONGO (My Own NGO) met als doelstelling Afrikaanse oorlogsweesjes aan een nieuw en kansrijk leven te helpen - en Franse adoptieouders aan kinderen. Onderzoeksjournaliste Linda Polman leverde na afloop commentaar.

Lees meer...

'Hooligan Sparrow': de smalle marges van vrije vereniging en meningsuiting in China

Foto's: Gerard van der Veer

Maandag 10 oktober 2016 trapte het nieuwe Movies That Matter on Tour-seizoen in het Kijkhuis af met Hooligan Sparrow, een documentaire over de Chinese activiste voor vrouwenrechten Ye Haiyan (bijnaam 'Hooligan Sparrow'). De als een roadmovie gemonteerde documentaire, gedeeltelijk gefilmd met verborgen camera, volgt Ye en haar medestanders, onder wie Chinees-Amerikaanse documentairemaakster Nanfu Wang zelf, terwijl hun het leven zuur wordt gemaakt door allerhande slag (uitvoerend) medewerker van de Chinese Communistische Partij, hoewel onduidelijk blijft in welke mate die bemoeienis gecoördineerd is.

Lees meer...

Guantanamo's child: de terrorist als tiener

Maandag 9 mei vertoonde Movies That Matter on Tour de documentaire Guantanamo's Child (2015). De film vertelt de geschiedenis van de jonge Canadees Omar Khadr. Op achtjarige leeftijd verhuist hij met zijn familie naar Afghanistan. Zeven jaar later wordt hij aldaar, enkele maanden na 9/11, gevangen genomen door Amerikaanse troepen. Ze vielen zijn verblijfplaats met geweld binnen, nadat inspecterende Afghaanse soldaten, samenwerkend met de Amerikanen, bij hun eerste contactpoging werden doodgeschoten. De familie van Omar is dan al enkele maanden op de vlucht, voor de Amerikaanse troepen uit.

Omar wordt ervan verdacht tijdens de Amerikaanse inval een soldaat te hebben gedood. Omar ontkent niet een granaat geworpen te hebben maar geeft als motivering "om ze weg te jagen". Hij was op dat moment zwaar verwond en enkele minuten eerder blind aan een oog geworden. Bij zijn ontdekking even later door de soldaten roept hij "Just kill me now".

NN - Het gat van 'verdwenen' Peruaanse burgers in wrede binnenlandse oorlog

Foto's: Yvette Bommeljé

Maandag 11 april vertoonde Movies That Matter on Tour in het Kijkhuis de speelfilm NN van Peruaans regisseur Héctor Gálvez. De film volgt de wederwaardigheden van een team forensisch antropologen. Vijftien jaar na de laatste Peruaanse burgeroorlog (1980 - 2000) doen ze een van hun geregelde missies: het ontruimen van een door dorpelingen aangewezen massagraf, gevolgd door het schoonmaken en zorgvuldig documenteren van de gevonden resten.

De film heeft een plotlijn maar aan alles is duidelijk dat de regisseur vooral het probleem van de gebrekkige omgang van Peru met het eigen recente verleden aan de orde wil stellen.