Informatie voor scholen

Doel van de lessen

Het doel van onze lessen is om leerlingen van de basis- en middelbare school bewust te maken van

• het bestaan en het belang van mensen- en kinderrechten
  • schendingen van mensenrechten en wat dat betekent voor de mensen die het overkomt
  • het belang van afspraken en de wereldwijde acties ter bescherming van mensenrechten
  • mogelijkheden tot verandering door persoonlijke inzet.

Wat moet u zich bij een les voorstellen?

• Onze lessen zijn interactief. Leerlingen krijgen ruim de gelegenheid om zelf hun bijdrage te leveren.
  • Onze lessen zijn aanschouwelijk. We gebruiken pakkende, korte documentaires om de thema’s in te leiden en we hebben speelse opdrachten.
  • Onze lessen zijn neutraal. Amnesty heeft een lange traditie in onpartijdigheid, dat zijn wij graag ook. Er zijn vele manieren om met mensenrechten bezig te zijn en ook wat andere organisaties doen belichten we graag. Onze lessen zijn dus géén propaganda voor Amnesty.

Klik hier voor de opzet van lessen op de basisschool. En klik hier voor de opzet op een middelbare school.

In onze lessen verwijzen we regelmatig naar het Verdrag van de Rechten van het Kind en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Thema’s

Onze lessen zijn meestal thematisch van opzet. De leerkracht draagt het thema aan of we mogen het vrij kiezen.
We beginnen de les met een kort, algemeen gedeelte over Amnesty International en mensenrechten/kinderrechten en gaan daarna in op het thema. Voorbeelden:

• doodstraf
  • kinderarbeid
  • martelen
  • kindsoldaten
  • rechtsstaat
  • straatkinderen
  • politieke- en gewetensgevangenen
  • geweld tegen vrouwen
  • vluchtelingen
  • discriminatie (en pesten)
  • actuele thema's

Werkgebied
Ons werkgebied is in beginsel Leiden. Maar soms gaan we op aanvragen vanuit andere plaatsen in.

Contact met de scholen
Aan het begin van het schooljaar sturen we alle basisscholen (30) en middelbare scholen (10) in ons bestand een mail. De mail bevat het aanbod aan leerkrachten (basisonderwijs) of docenten maatschappijleer/cultureel maatschappelijke vorming (voortgezet onderwijs) ons te betrekken bij de behandeling van bepaalde onderwerpen of thema’s in het lesprogramma. Ook kunnen docenten ons vragen lessen over bepaalde thema's van hun voorkeur te verzorgen.

Enkele weken na het verzenden van deze mail bellen we de scholen en polsen of er belangstelling is en, zo ja, naar welke data hun voorkeur uitgaat. Het lesgevende lid van de scholengroep onderhoudt het verdere contact met de leerkracht.

Leerkrachten of docenten kunnen ons ook actief benaderen. Zie hieronder de contactgegevens.

Andere activiteiten
Behalve lessen verzorgen wij op aanvraag ook andere activiteiten. Enkele voorbeelden uit de praktijk:

• het verzorgen van workshops in het kader van een mensenrechtendag
  • een inleiding voor jongerengroepen in kerkelijk verband
  • inhoudelijke begeleiding van een project, waarbij Amnesty International centraal staat, inclusief een afsluitende "markt" met stands
  • een inleiding houden en workshops verzorgen op uitnodiging van HTIB, een Turkse arbeidersorganisatie
  • lidmaatschap van een jury die debatten op het gebied van mensenrechten beoordeelt.

Coördinator en contactpersoon

Gerdien Raap
T: 071-5289704

U kunt contact opnemen met Gerdien als u geïnteresseerd bent om mee te doen met de scholengroep, maar ook als u docent bent die de scholengroep wil betrekken bij een activiteit.