Actie

Tot voor enkele jaren had Amnesty Leiden een actiegroep. Die voerde in Leiden de campagnes uit van Amnesty International Nederland of organiseerde eigen activiteiten. De foto's bij dit bericht zijn een soort 'Best of'-selectie.

De actiegroep is ter ziele gegaan. Acties/activiteiten organiseren doen we nu in wisselend verband, als projecten. Voor terugkerende acties is er een draaiboek.

Een actie bedenken is wat anders dan een routine uitvoeren. Een draaiboek biedt houvast maar de sjeu komt van mensen met ideeën en durf om te dromen, ingetoomd door het beoogd resultaat/doel van de activiteit en de bescheiden financiële middelen.

Daarnaast leert de ervaring dat het realiseren van activiteiten staat of valt met mensen die bereid en in staat zijn een activiteit te trekken, die 'meewerkend voorman' willen en kunnen zijn.

Zulke creatieve en/of organisatorisch vaardige mensen noemen we organisatoren. Aan hen is altijd behoefte. Heb je een (origineel) plan, dat past binnen de doelstellingen van Amnesty International, dan is er redelijke kans dat je het kunt uitvoeren, inclusief het zelf nog behoorlijk wat uitvoerend werk verrichten.

Naast organisatoren kennen we 'flexwerkers', mensen die enkele uren beschikbaar zijn om een welomschreven activiteit uit te voeren.

Voor meer informatie over de functie-omschrijving van 'organisatoren' en 'flexwerkers', zie menukeuze 'Meedoen' op de menubalk bovenaan dit scherm.

Op dit moment organiseren we als vaste jaarlijkse activiteiten de Amnesty-schrijfmarathon op of rond 10 december, een actie op 5 mei en doen in november/december aan kerstartikelenverkoop in BplusC en enkele Leidse kerken (een fondsenwervingactiviteit). Ook organiseren we in maart de landelijke Amnesty-collecte in Leiden en soms zijn we op 8 maart (Internationale Vrouwendag) actief.

Daarnaast organiseren we jaarlijks 1 eigen (nieuwe) activiteit. Doel is om die te borgen en toe te voegen aan onze 'vaste' activiteiten, waarna tijd vrij komt voor een nieuwe door ons te ontwikkelen 'eigen' activiteit.

Twee beelden van de Schrijfmarathon 2015: eerst overzicht van een volle tafel schrijvende mensen, daarna twee Amnestyvrijwilligers die in het donker in de Breestraat wervenEerste rij: Actie #RefugeesWelcome op het Stadhuisplein, september 2015. Tweede rij: Syrië-actie 31 mei 2014 op de zaterdagmarkt en in Leidse winkelsDerde rij: strandfeest regionale mensenrechtenwandeling (2009) gevolgd door Fototentoonstelling 'Focus op mensenrechten (60 jaar Universele Verklaring Rechten van de Mens)' in Museum Volkenkunde Leiden (2008-2010). Vierde rij: Aanwezigheid op Colour Your Mind-festival in PieterskerkPanel bij een debat over mogelijkheden van een gemeentelijk anti-discriminatiebeleid