Mensenrechtenwandeling (2009)

Zondag 24 mei 2009 legden, onder ideale weersomstandigheden, ruim zestig mensen een of meer etappes van een mensenrechtenwandeling van Den Haag naar Noordwijk af.

Onderweg werden handtekeningen opgehaald onder een petitie voor de campagne Stop Geweld Tegen Vrouwen. In 'eindstation' Noordwijk was de lokale Amnesty-groep daarmee de hele dag actief, in de andere tussenstops gebeurde dat tijdelijk, in afwachting van de aankomst van de wandelcaravaan. Een slotmanifestatie en spetterend strandfeest bekroonden het evenement.

De wandeling werd georganiseerd door tien samenwerkende werkgroepen van Amnesty International uit Zuid- en Noord-Holland, waaronder Amnesty Leiden. Een papieren Amnesty-kaars werd als estafettestok van plaats naar plaats doorgegeven. De koker bevatte een petitie voor Justine Masika Bihamba, een Congolese mensenrechtenactiviste die opkomt voor de slachtoffers van seksueel geweld in de slepende oorlog in Congo.

Bij de start in Den Haag ondertekende Yke van Wassem, medewerker van emancipatiecentrum Importante, als eerste de petitie, in Wassenaar volgde burgemeester Hoekema en in Valkenburg en Noordwijk wethouder Stuijt van Zoeterwoude en wethouder De Lange van Noordwijk. Ook het gewone publiek kon op de pleisterplaatsen zijn handtekening zetten - op de gebruikelijke Amnesty-petitieformulieren.

Tijdens een slotmanifestatie in Noordwijk voerden diverse sprekers het woord, waaronder de Congolese Nederlander Alphonse Muambi. Daarna konden de (vermoeide) wandelaars chillen of dansen op de muziek van de Owie Band.

Een uitgebreid fotoverslag is hier te vinden.