Amnesty-Syrië-actie levert bijna 3000 euro op (2014)

Foto's: Gerard van der Veer                                                                                           foto rechts: Joëlle Baijer

Het Syrië-evenement van Amnesty Leiden op 31 mei 2014 en andere activiteiten in de maanden mei en juni zijn een succes geworden. Op de markt op 31 mei werd 700 euro opgehaald. De ruim veertig collectebussen die in mei op de toonbank van winkels in de Leidse binnenstad stonden leverden ruim 370 euro op, vooral verzameld in vier winkels.

De actie van 31 mei werd 21 juni in verkleinde vorm herhaald in Oegstgeest; dit leverde 575 euro extra op. Bij elkaar is dat 1675 euro. Verder is de opbrengst van een maand deurcollectes in kerken van de Leidse Rooms-Katholieke parochie bijna 1100 euro. Amnesty Leiden dankt pastoor Van der Bie voor zijn coördinerende activiteiten in deze en de kerkgangers voor hun giften!

De opbrengst wordt besteed aan het draaiend houden van de Mustafa Qarmanschool in Aleppo. De ondersteuning van deze school wordt bewaakt door Adopt A Revolution, stichting van vredesorganisatie PAX.

Foto rechts: Joëlle Baijer

31 mei op het Stadhuisplein bleek vooral de collectebus die de veiligheidswacht bij het (gratis) springkussen ophield bron van een gestage stroom kletterende munten - en soms knisperende biljetten. Ook de henna tattoo-zetter was gedurende de hele dag een hit. De opbrengst van haar werk en die van een derde redelijk gevulde bus is 475 euro. Met de verkoop van handwerk en boeken werd 233 euro opgehaald.

Naast dit geldinzamelingsdoel hebben de hele dag door flexwerkers en vrijwilligers van Amnesty Leiden mensen benaderd op de markt en nabije omgeving, met het verzoek hun handtekening te zetten onder een brief/petitie. In de brief wordt de Syrische autoriteiten gevraagd opheldering te verschaffen over het lot van Anas al-Shogre, de destijds 21-jarige leider van studentendemonstraties in de plaats Banias.

Al-Shogre is sinds mei 2011 'verdwenen' en voor het laatst in een gevangenis in Damascus gesignaleerd. 390 handtekeningen werden opgehaald. De 45 brieven zijn een voor een naar president Bashar al-Assad gefaxt en 'in kopie' gemaild naar de Ambassade van Syrië in Brussel.

Omar

Foto links (van Joëlle Baijer): scholier Omar Alsadeh hield een toespraak over de situatie van kinderen in oorlogssituaties, en het belang van onderwijs. Omar heeft zich vorig jaar in dit onderwerp verdiept, in het kader van de Kinder Onderzoek Groep, project voor Leidse basisscholen aangeboden door project Utopa, gehuisvest in het Leidse Kinderrechtenhuis.

Foto midden: Anas al-Shogre, als het ware een ouder geworden Omar, die een leidende rol had in de vroege demonstraties tegen Assad in zijn woonplaats Banias. Voor hem voerde Amnesty Leiden actie.

Foto rechts: Fatima, net in Nederland vanuit Syrië, vertelde hoe ze vroeger wat meewarig reageerde op bootvluchtelingen: "Wat een onbezonnen waaghalzen!". Nu zijn haar oom en tante via een riskante boottocht naar Zweden gevlucht. "Sindsdien weet ik beter".

Verder gaven we de ouders, docenten en leerlingen van de Mustafa Qarmanschool een kleine steun in de rug. Mensen werd gevraagd op de foto te gaan met een bord met een steunbetuiging in het Arabisch in de hand. Achtendertig foto's zijn gemaakt. Deze zijn als digitaal fotoalbum aangeboden aan een bestuurslid van de Mustafa Qarmanschool, die vanuit haar verblijfplaats in een Turkse grensstad bekijkt of ze ouders en kinderen ervan op de hoogte stellen zal (er kunnen dringender noden zijn).

Beide zijden van een flyer / kinderquiz die op de markt werd uitgedeeld. De quiz is grotendeels gemaakt door de scholengroep van Amnesty Leiden

De foto's geven een goede indruk van de dag. Voor wie er nog geen genoeg van heeft: zie onze zeven thematische foto-albums op Facebook.

Links: Rehab Chaker, Arabiste en tolk/vertaler, in 1989 met haar familie naar Nederland gekomen (haar vader had in Syrië gevangen gezeten). Rehab zelf was mede-organisator van de actie, haar drie zussen hielpen 31 mei mee, net zoals drie nichtjes, en haar moeder bakte kunafa, lekkere koekjes. Rechts: Moestafa Qarman naar wie de school is vernoemd, met zijn echtgenote Maha Ghrer. Op de dag van de opening van de school bij wier oprichting hij nauw betrokken was, drie weken na hun huwelijk, werd Moestafa getroffen door een inslaande mortier tijdens een vreedzame demonstratie en overleed (morbide detail: deze foto is slechts een half uur daarvoor genomen; geluk bij een ongeluk: het koppel ging niet graag op de foto maar maakte dit keer een uitzondering). Maha Ghrer verblijft nu in Turkije en is van daaruit actief als bestuurslid van de Mustafa Qarmanschool. In maart 2014 was ze, op uitnodiging van PAX, in Nederland. Maha Ghrer is de nicht van Rehab.

Achtergrondinformatie: De tien vragen over Syrië die je niet durfde te stellen (NRC, 22 januari 2014) en een reportage van Minka Nijhuis uit Aleppo (Vrij Nederland, mei 2014).

Update september 2014: hier een interview met Zaid Muhammad, onderwijscoördinator bij Kesh Malek (Schaakmat), van waaruit de Mustafa Qarmanschool werd opgezet.