Amnesty-collecteweek afgesloten met flashmob

In de week van 10 t/m 16 februari 2013 gingen honderdveertig vrijwilligers in Leiden de deuren langs om geld op te halen voor Amnesty International. De week kreeg zaterdag 16 februari een spetterende afsluiting. Leerlingen van de Leidse Ballet & Theaterschool trakteerden niets vermoedende Leidenaars drie keer - op het Stationsplein, de Nieuwe Beestenmarkt en voor de V&D - op een dans over vrijheid.

Voor wie het gemist heeft, hierboven een montage. Hoewel gemonteerd uit drie opvoeringen is de ontwikkeling van de dans bewaard gebleven: van gevangen zitten - uitgebeeld door het meisje in de cocon - naar bevrijding en vrijheid.

Amnesty Leiden dankt de (leerlingen van de) Leidse Ballet & Theaterschool voor hun vrijwillige medewerking en performance en alle Leidenaars voor hun giften. In totaal is ruim 12.000 euro opgehaald!

Amnesty International neemt geen geld aan van overheden of politieke partijen waar ook ter wereld. Het onderzoek naar mensenrechtenschendingen, het lobbywerk bij de VN en niet-statelijke actoren, de mensenrechteneducatie in het basis- en middelbaar onderwijs, de internationale campagnes, de noodsteun aan families van gevangen gewetensbezwaarden en vele andere, zinnige activiteiten kosten echter geld. Om haar werk mogelijk te maken, is Amnesty International aangewezen op giften.