Verdrukte vrijheidsrechten in Rusland

Zondagmiddag 2 november 2008 vertoonde Amnesty Leiden de documentaire Anna. Seven years on the frontline in het Kijkhuis, in het kader van het Leids Film Festival. Aan de hand van de laatste zeven jaar van de vermoorde Russische journaliste Anna Politkovskaja kreeg het publiek een beeld van het Rusland van Poetin, in het bijzonder het optreden in Tsjetsjenië.

De film is niet de meest licht verteerbare en heeft trekken van een tragedie zonder ontlading. Een stoet mensen wier familieleden vermoord en huizen verwoest zijn, trekt voorbij. Wetteloosheid is regel. Journalisten die bekendheid willen geven aan de gebeurtenissen en advocaten die voor slachtoffers opkomen leven onder een permanente dreiging.

Ontlading was er enigszins na afloop, in het geanimeerd gesprek van Leids Filmfestival-directeur Alexander Mouret (met wortels in Rusland) en Masha Novikova, de Nederlands-Russische maakster van de documentaire. Zij zei de situatie niet mooier te kunnen en willen voorstellen dan zij is.

Amnesty International voerde na afloop actie voor de gevangen Iraanse journalist en mensenrechtenactivist Emadeddin Baghi (er is momenteel geen Amnesty-actie of -campagne gericht op Rusland). Het plaatsen van hun handtekening onder de petitie bracht enkele bezoekers ook enige verlichting.

Update van de stand van zaken in het onderzoek naar de moordenaar(s) / opdrachtgever(s), juni 2013

9 juni 2014 werden vijf mensen veroordeeld, eerder een zesde. De hoofdvraag werd echter niet beantwoord: wie was de opdrachtgever?