Amnesty lanceert nieuw campagnethema via film op Leids Film Festival

Zondag 1 november 2009 vertoonde Amnesty Leiden, in samenwerking met Movies That Matter, de documentaire Wherever there are people, problems are never lacking (2008) op de vierde editie van het Leids Film Festival.

Amnesty Leiden koos voor deze film om het publiek zo te laten kennismaken met andere dan civiele en politieke mensenrechten, waarvoor Amnesty International van oudsher opkomt, en met het belang zich ook voor die - sociale en economische - mensenrechten in te zetten. Dit zal komende jaren gebeuren in de Amnesty International campagne: 'Een menswaardig bestaan'.

De film volgt de lotgevallen van de eenentwintigjarige Isaac Mbuyi. Samen met andere hoogopgeleide, werkloze Congolezen graaft hij naar kobalt in de verlaten kobaltmijnen van Kolwezi om zijn droom, een derde universitaire studie, te kunnen betalen.

De film geeft een indringend beeld van de onmachtige en uitzichtloze positie van arme Congolezen maar is op momenten ook erg grappig. Ook steekt de kijker ongemerkt veel op over het dagelijks leven in een deel van Congo; de camera zit soms letterlijk aan tafel of voor de buis.

Een kleine dertig bezoekers genoten van de film. Na afloop ging regisseur Bram van Paesschen in discussie met Sabine Luning, economisch antropoloog verbonden aan de Universiteit Leiden, en het publiek. Aan de bar van het Scheltema Complex werd de discussie na afloop nog geanimeerd voortgezet.