Aandacht voor homofobie tijdens Leidse Marathon

Op 17 mei 2009 hebben COC Leiden en Amnesty International tijdens de Leidse Marathon gezamenlijk actie gevoerd tegen homoangst en homohaat en daaruit voortvloeiende discriminatie en geweld. Toevallig vond de marathon dit jaar plaats op IDAHO, de Internationale Dag tegen Homofobie. De verwikkelingen rond de Baltic Pride en het uiteenslaan van een homodemonstratie in Moskou de dag tevoren onderstreepten de actualiteit van dit thema.

Vijfenveertig mannen en vrouwen, homo en hetero, jong en oud, uit Leiden en verre omstreken, hadden zich aangemeld voor de sponsorloop. Ze liepen in het speciale T-shirt Finish Homophobia NOW! Daaromheen werd gedurende de dag druk geflyerd in de Leidse binnenstad en de Pieterskerk en werd de regenboogvlag gehesen. 1000 flyers vonden hun weg naar het Leidse publiek. Niet alleen COC Leiden en Amnesty Leiden vonden het een geslaagde actie, ook de lopers spraken hun tevredenheid uit tijdens de naborrel.