Indringende documentaire over de ongeregelde handel in kleine wapens ondersteunt Amnesty-campagne

Maandag 18 juni 2012 vertoonde Amnesty Leiden in het Kijkhuis de indringende documentaire Dealing and wheeling in small arms (2006) over de ongeregelde, nauwelijks gecontroleerde internationale handel in kleine wapens.

Na afloop ging Yvet Bommeljé (Movies that Matter Leiden) in gesprek met Eva Maria Staal en Wendela de Vries. Eva Maria Staal vertelde over haar jarenlange werkzaamheid in de wapenhandel. Ze begon als natuurkundige met interesse in de fysica van wapens bij Hollandse Signaal. Haar loopbaan nam echter een onverwachte draai.

Staal benoemde de aantrekkelijke kanten van het werk, de glamour en goede beloning. Ook meldde ze dat er geringe controle was op de handel. Er was een groot grijs gebied. Haar team bleef er verre van maar moeilijk werd het handelaren niet gemaakt.

Staal maakte op een gegeven moment bijna de helft van haar salaris over aan Warchild. Toch deed geen moreel doorbraakmoment haar van beroep veranderen - het was de geboorte van haar dochter. Ze kon de gedachte niet verdragen haar kind te moeten zeggen dat moeder haar geld verdiende in de wapenhandel. Het voelde alsof ze haar kind voortijdig met de wereld van volwassenen confronteren zou, het moment bij andere kinderen dat het konijn overlijdt.

Tot slot vertelde Staal dat de meeste Tweede Kamerleden over weinig kennis van de wapenhandel beschikken. Wendela de Vries, medewerker van de Campagne tegen de Wapenhandel, lichtte aanvullend toe hoe medewerkers van Stop de Wapenhandel politici van juiste informatie proberen te voorzien en bij de Nederlandse VN-delegatie lobbyen voor een robuust internationaal wapenhandelverdrag op de VN-beraadslagingen in juli 2012 in New York.

Een maand eerder haalde Amnesty Leiden op Bevrijdingsdag 854 handtekeningen op in de lopende campagne Control Arms.

Update maart 2013: hier Amnesty-medewerker Nicole Sprokel over het uiteindelijke verdrag.