Eerste Amnesty-schrijfavond voor onterecht gevangenen

Woensdagavond 14 juni 2017 heeft Amnesty Leiden, in samenwerking met COC Leiden, met succes een eerste 'gewone' schrijfavond georganiseerd. 'Gewoon', d.w.z: een ander 'Write for Rights'-evenement dan de nationale Schrijfmarathon op of rond 10 december, waaraan we ook meedoen. Het werd een geslaagde première.

We schreven voor de volgende zaken:

1. Bangladesh: verdacht van homoseksualiteit

Dhaka, 25 april 2016: de lichamen van twee vermoorde LHBT-rechtenactivisten worden uit een appartement gedragen

In Bangladesh zijn op 18 mei 28 mannen opgepakt wegens vermeende homoseksualiteit. Amnesty maakt zich grote zorgen over de veiligheid van de mannen in de gevangenis en roept de autoriteiten van Bangladesh op een einde te maken aan het intimideren van LHBT’s.

2. Indonesië: gouverneur Jakarta zit vast wegens godslastering

De christelijke gouverneur van Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama (Ahok), is tot twee jaar cel veroordeeld vanwege godslastering. Toen Ahok zich vorig jaar opnieuw verkiesbaar stelde zei hij dat mensen worden misleid door de bewering dat moslims niet op een niet-moslim mogen stemmen. Ahok werd hierop vervolgd vanwege ‘belediging van de islam’.

3. China: drie jaar cel voor online kritiek

Su Changlan vroeg in september 2014 online aandacht voor vrouwenrechten, geheime gevangenissen en democratische verkiezingen. De Chinese autoriteiten pakten haar kort daarna op waarna ze door een rechter werd veroordeeld voor het verspreiden van valse informatie over de communistische partij en de regering in Beijing.

.

Negenentwintig brieven werden woensdagavond geschreven. Amnesty Leiden verstuurt ze snel naar de betreffende overheden en hun ambassades.

Amnesty Leiden dankt Jan Thijs Nieborg / COC Leiden voor de gastvrijheid en het meeschrijven, net zoals iedereen die een of meer brieven schreef!

Let op ons Facebook-account en deze website voor de aankondiging van de volgende schrijfavond...

• Laatste wijziging juli 2017.