Leiden schrijft opnieuw de handen blauw voor mensenrechten!

Foto van fraaie oproep/tekening op flipover-vel, welke mensen aanmoedigt deel te nemen aan de schrijfmarathon. Die foto is gefuseerd met een foto van diverse paren schrijvende handen op 10 december Foto's: Britt Huveneers

Zaterdag 10 december organiseerde Amnesty Leiden voor de derde keer de jaarlijkse Schrijfmarathon. Dit keer streken we neer in bibliotheek BplusC aan de Nieuwstraat.

Resultaat: maar liefst 374 brieven en evenveel ansichtkaarten werden door Leidenaars geschreven! Proportioneel (vorig jaar waren we officieel 12 uur 'open', dit jaar 7) is dat een verbetering met ruim een derde (brieven) tot vijftig procent (kaarten)!

Alle dank aan de schrijvende Leidenaars en aan BplusC, dat de Koolzaal ter beschikking stelde, en naar vermogen assisteerde en faciliteerde! Maar natuurlijk ook aan het  Amnesty-vrijwilligersteam dat dit evenement mogelijk maakte! Speciale vermelding verdient Caré Groenendijk, trekker van het team en dit jaar voor de derde keer (mede-)organisator van de Schrijfmarathon. Dank!

Elk jaar op 10 december schrijven, verspreid over de wereld, tienduizenden mensen voor dezelfde (minstens) tien 'cases' door Amnesty geselecteerd. Zo hoopt Amnesty International maximale druk op autoriteiten te kunnen uitoefenen in hun belang. Voor de betrokkenen zelf is er parallel een ansichtkaarten-actie: mensen sturen bedreigde of gevangen mensen een opbeurend woord.

Foto van de Koolzaal om 10 uur, met nog betrekkelijk weinig schrijvende mensen Foto van de Koolzaal even later, met plots veel meer mensen om de grote tafel

Het begon om 10 uur rustig...maar liep snel storm!

Eerste van drie foto's naast elkaar, die de diversiteit van het bezoekende publiek laten zien. Hier oudere vrouw en man met lichtbruine huidskleur (en baseball-cap!) Zie vorige: twee schrijvende jonge vrouwen, met op achtergrond zittende oude vrouw met jonge knul naast haar Zie vorige: volle tafel maar op voorgrond schrijvende jongeman

een divers publiek

Duo, jongeman en jongevrouw, schrijvend aan een tafel om de binnenplaats van BplusC Fraaie blote rug van vrouw uit vorige foto uitgelicht Duo schrijvend in de Krantenzaal van BplusC

We zaten in de Koolzaal, maar sommigen zochten een tafeltje om de binnenplaats (l), of in de krantenzaal  (r)

vrouw met brief staat voor de bakjes waarin de geschreven brieven, gesorteerd naar om wie het gaat, gedeponeeerd kunnen worden Vrouw met hoofddoek en zoontje staat ook voor de bakjes om een brief te deponeren. Tevens zicht op bakjes voor de ansichtkaarten Aparte foto van de rij bakjes met ansichtkaarten

Links stonden de bakjes voor de brieven ten behoeve van onze tien cases, rechts de bakjes voor de ansichtkaarten met steungroeten

Bericht over de Schrijfmarathon in Witte Weekblad van 20 december 2016

Bericht in het Witte Weekblad van 20 december 2016

• Laatste wijziging juli 2017.